Waarom komt er als ik een toon hoger gaat een herstellingsteken voor aan de noot i.p.v. mol?

Zie foto:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1K

Het beste antwoord

Er staat één kruis aan de sleutel en dat betekent dat alle F-noten een Fis worden. Als je eerst een Es had en je verhoogt die een hele toon, dan moet je een F krijgen. Maar vanwege het kruis aan de sleutel zou dat zonder herstellingsteken een Fis worden. De Fis moet daarom hersteld word tot een F.

Toegevoegd na 38 seconden:
hersteld word = hersteld worden
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zijn 2 verschillende melodietjes. In 1) is het een es, en in 2) een f.

In 1 betekent het dat het normaal een e zou zijn, maar nu voor één keer een es.

In 2) betekent het niet anders, dan dat er een uitzondering is. We hadden afgesproken (bij de notatie bij de sleutel) dat alle f-en een fis werden, en dat gaat nu even niet door ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt een paar dingen door elkaar. Je moet drie dingen onderscheiden:
- de plek van het zwarte bolletje
- de vaste voortekens (die na de sleutel staan)
- de incidentele voortekens (die voor de noten staan)
In principe wordt de toonhoogte bepaald door de plek van het zwarte bolletje. Staan er vaste voortekens, and verandert de hoogte een aantal halve tonen (met een kruis één halve toon hoger, met een dubbelkruis twee halve tonen, met een mol één halve toon lagen, met twee molen twee halve tonen). Staan er voortekens vóór een noot, dan gelden die, in plaats van de (eventuele) vaste voortekens.

Terug naar je plaatje. De noot rechtsboven is een verlaagde E (= Es). Zonder het incidentele voorteken zou dat een E zijn geweest. De noot rechtsonder is een F. Zonder het incidentele voorteken zou dat een verhoogde F (= Fis) zijn geweest, en zonder ook het vaste voorteken weer een F.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wordt hier gezegd dat dit geen waardevol antwoord is? Dit is helemaal juist hoor! Deze voorbeelden gaan gewoon over de toevallige (incidentele) voortekens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, het zegt meer over de gever dan over de ontvanger...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat leken het verhaal niet helemaal begrijpen omdat er ook dubbelkruis en zo in staat, maar het klopt helemaal.